Programul de prevenție rutieră

Importanța conducerii preventive a vehiculului pe drumurile publice derivă din nevoia societății pentru mai puține accidente auto, un număr mai mic de perderi de vieți omenești și de pagube și o mai mare siguranță a tuturor participanților la trafic (conducători auto sau pietoni).

ASF susține programele de educație rutieră , susținând astfel importanța pentru societate a unui comportament preventiv în trafic.

Programul de prevenție rutieră realizat de ASF și Poliția Română, cu sprijinul UNSAR, BAAR și FGA a lansat broșura Fii deștept în trafic! adresată copiilor și tinerilor. Această broșură a fost distribuită în școli din întreaga țară la peste 30.000 de copii în septembrie 2017 și la peste 41.000 de copii în septembrie 2019. În 2019, programul a fost completat și de distribuirea în secțiile de poliție și școli din întreaga țară a peste 23.000 de afișe educaționale.

Calitatea de pieton, mersul pe bicicletă sau role ne fac participanți importanți la trafic. Prevenția rutieră ni se aplică și nouă!

Susținem în 2019 Campania inițiată de UNSAR pentru prevenție rutieră – Cei 40.000.

#varugamconducetipreventiv 

Conform statisticilor Poliției Române, principalele cauze ale accidentelor rutiere grave produse în anul 2016 au fost: viteza neadaptată la condițiile de drum, neacordarea de prioritate pietonilor, depășirea neregulamentară, neacordarea de prioritate vehiculelor, conducerea sub influența alcoolului, nerespectarea distanței între vehicule.

Conform unui raport al OECD, în accidentele rutiere mor anual în întreaga lume peste 1,3 milioane de oameni și peste 50 de milioane de oameni suferă o accidentare gravă. O persoană din 10 își pierde viața în trafic.

Avem fiecare datoria de a ne proteja atât pe noi, cât și pe ceilalți participanți la trafic, fie că ne referim la conducători auto, ori la pietoni, bicicliști sau motocicliști. Un mijloc de protecție este centura de siguranță. Neutilizarea centurii de siguranță, alături de viteza excesivă reprezintă cauze importante ale deceselor sau rănirilor foarte grave în accidentele rutiere.

Din statistica Poliției Române aferentă perioadei 2011-2015 reținem că:

  • în anul 2015, mai mult de jumătate dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 21-50 de ani și aproximativ 30% din tinerii până la 21 ani dețineau un permis de conducere;
  • cele mai multe accidente rutiere grave în perioada analizată, în funcție de categoria drumului, s-au petrecut pe stradă (în localitate) – în 2015, 3.767 accidente dintr-un total de 9.380;
  • aproximativ ¾ din accidentele grave se petrec pe drumuri naționale și străzi, având ca rezultat ¾ din numărul răniților grav și din cel al persoanelor decedate;
  • majoritatea persoanelor decedate sunt victime ale accidentelor ce au avut loc pe drumuri naționale (1.017 din 1.893);
  • numărul de persoane decedate în accidentele rutiere a crescut cu 4% în 2015 față de anul anterior; în fiecare zi a anului 2015 au avut loc, în medie, 25 de accidente rutiere grave, în care au murit 5 persoane și alte 25 au fost rănite grav;
  • în ceea ce privește raportarea situației numărului de decese rutiere la un million de locuitori (statistică europeană), conform datelor privind securitatea rutieră publicate de Comisia Europeană, România și Bulgaria au cel mai mare număr de decese rutiere (95 persoane), față de 94 în Letonia, 56 în Austria, 54 în Franța, 43 în Germania, respectiv 30 în Danemarca, 29 în Marea Britanie, 28 în Țările de Jos, 27 în Suedia și 26 în Malta.